Творче сценічне освітлення може бути складним для новачків, тому, що крім технічного розуміння – це гра без правил, по суті.
На відміну від фізики, технології, бюджету і часу, зустріч з творчими елементами освітлення може здаватися новачкам«гігантським порожнім ніщо», вони сподіваються на підказки, які допомагають в дизайні краще, ніж просто «зроби це».
Щоб заповнити цю порожнечу, треба лише бути здатним зрозуміти певні параметри, на яких тримаються творчі елементи. Загалом, мати якісь правила. Але що саме ми називаємо правилами дизайну освітлення?
Перше, що треба розуміти: в той час, як в цілому дизайн освітлення не має ніяких правил, ваш конкретний дизайн освітлення буде мати деякі правила.
Мотивація
«Яка в мене мотивація?» – ми робимо те, що ми робимо ТВОРЧО, навіть Художники по Світлу. У театрі, клубах, різних заходах, івентах або концертах, кожний елемент освітлення повинен мати причину для існування.
Є кілька простих критеріїв у пошуках правил для дизайну освітлення. Наприклад, у натуралістичному художньому освітленні театру (або освітленні для зйомки) великий мотивуючим фактором є простір і місце конкретної сцени. Це вулична сцена у Франції, опівдні, в серпні і т.і.
Інша сцена у вікторіанській тюрмі опівночі. Правила тут зрозуміти легко, не тільки для Художника Освітлення, а також і для акторів, і для глядачів: Сонце не фіолетове і воно не виходить з підлоги, опівночі освітлення тюрми не схоже на флуоресцентне освітлення лікарні.
Цей вид передачі «реального» освітлення, мабуть, є найпростішим для художника по світлу, щоб зафіксувати мову світла, яка легко аналізується і пізнається глядачами. Це цілком природно для життя на планеті Землі. Натуралізм – це часто початок для новачків світлового дизайну, де вони почуваються досить комфортно на початку своєї кар’єри.
«Чого не робимо»
Часто при створенні творчих правил дизайну освітлення говорять про те, чого не треба робити. Якщо говорити про корпоративні заходи, вас ніхто не благатиме підсвітити логотип компанії кольором конкуруючої компанії або дисонуючим з кольором презентації на екранах.
Коли спікер щиро розповідає про втрати компанії за останній рік, навіть найнечутливіший художник освітлення не врубить галасливе казна-що, заготоване для нагородження компанії пізніше. Студія з інтерактивним круглим столом не передбачає затемнену аудиторію з єдиним вузьким промінцем на сцені.
Музика теж має свої правила, проте діє на рівні підсвідомості. В термінології дизайну освітлення, звук хай-хету не схожий на звук бас бочки чи рімшота. Партія соло гітари не схожа на грув баса і інтимна пісня а капелло не має нічого спільного з переповненим стадіоном зі скаженими фанатами.
Традиційний джаз не товаришує зі стробоскопами, хоча більшості вони подобаються. І хоча не всі задіяні в шоу знають про це – глядачі знають! Що це – просто неправильно.
«Що робимо»
В деяких шоу ви можете опинитись в ситуації, коли прості критерії не такі вже й прості, і навіть правила «чого не робити» невловимі.
Хорошим прикладом для цього є театральна вистава, поставлена «неприродно». Можливе все що завгодно. Для того, щоб створити творчій хаос, в якому панує життя без правил, доведеться розробити деякі свої правила.
Маючи абстрактну сценографію, особливо фундаментальну і «справжню», ви можете вибрати правила природного освітлення для довкілля. Це може бути дуже ризиковано і закінчитися тим, що буде виглядати як освітлювальний еквівалент грі на інструменті в іншій тональності.
Імітація сонячного світла може виглядати таким же недоречним, як розділення сцени величезним яскраво-червоним кубом! Що робити? Ви будете намагатися робити щось, щоб куб зник і продовжувати наполягати на сонячному світлі, сподіваючись, що опівденна пора матеріалізується перед вашими очима?
Традиційний підхід до театральної постановки передбачає, що сценічний дизайн вже закінчено перед тим як ви розпочали свою роботу, можливо, у вас є ідеї де шукати ці невловимі правила дизайну освітлення зі створеного довкілля.
У вас є матеріали, форми, кольори, простори, які вже вибрані за вас, щоб ви відгукнулись на них, і ви повинні хоча б намагатися грати в одній тональності з іншими інструментами.
Правила матеріалу
Все що ви освітлюєте має унікальну особистість. Це може бути текст, вібрація дня чи трек. Це можуть бути тіла на сцені, чи проміжки між ними, і якщо ви людина, яка створює власні правила, ви повинні ідентифікувати все, що притаманно цій особистості.
Можливо, одна частина пісні така ж сама як інша, чи сцена дуже вже схожа на попередню, навіть якщо вони фізично розташовані в різних місцях. Можливо, стосунки між людьми на сцені такі, що вони мають схопитися за руки, а ви маєте створити освітлювальне правило для таких стосунків.
Якщо ця група грає якось особливо в певних місцях своєї композиції, який кут чи розподілення світла вказують на це?
Ми не про те, щоб намагатися створювати формули, але ми маємо реагувати на певний матеріал і людей, таким чином, щоб підкреслити шоу і допомогти всім зрозуміти про що йдеться і що відбувається. Інакше, ви лише спалахи світла.
Якщо фокус конференції зміщується після перерви, тоді може ми змінимось з ним? Якого кольору перерва на каву ? Це комфортна перерва чи жахлива? Чи ці зміни швидкі і рішучі чи може повільні і непомітні? Чи повинні тут відбутися якісь зміни взагалі?
Як ми побачили, правила, на яких тримається творчий результат в освітленні, можуть бути створені для нас, але іноді вони просто невловимі.
Якщо «дизайн» – це мистецтво з метою, то важко зробити значний внесок доки ця мета не ідентифікована.
Навіть хаос, як такий, можна назвати правилом, і якщо ви хочете бути хаотичним, зробіть його мотивованим хаосом.
Якщо ви вболіваєте за свій дизайн, спершу спитайте «Які правила сьогодні?», і якщо ви їх не знайдете багато – зробіть собі декілька для початку. Ви завжди можете порушити їх пізніше.
Посилання на джерело: http://www.onstagelighting.co.uk