35 років тому – 25 вересня 1981 року відбулася подія, яка назавжди змінила індустрію шоу-технологій. Група Genesis на стартовому концерті туру Abacab, використала перші в світі поворотні світлові голови Vari-Lite VL1.
Том Літрел (Tom Littrell) став першим оператором комп’ютерного пульта, який керував відразу декількома атрибутами приладу: інтенсивністю, кольором, рухом по панорамі і нахилу, формою променя і малюнками гобо.
Showco
Все почалося з далласької компанії Showco. Її заснували в 1970 році два партнери: музикант Расті Брутче (Rusty Brutsché) і студійний звукоінженер Джек Максон (Jack Maxson).
Компанія починалася буквально в гаражі у Максона з двох акустичних систем і пари вантажівок. Вони займалися прокатом звукового обладнання і забезпечували стадіонні рок-концерти.
На фото Джек Максон (директор / FOH інженер), Джек Калмс (співзасновник і президент) і Рости Брутче (директор / FOH інженер).
Серед їхніх клієнтів одразу опинилися відомі групи, в тому числі Led Zeppelin. Компанія швидко росла і в 1972 році стала займатися світловим обладнанням.
Зі зростанням конкуренції в кінці 70-х, компанія шукала нові можливості для розширення: зокрема в плані світла. Парк швидко ставав не актуальним і витрати не дозволяли постійно його оновлювати.
У ці роки концертне світлове обладнання було громіздким і складним у використанні. Кілька тисяч парів потрібно було підключити, згрупувати, направити і зафільтрувати потрібними кольоровими плівками.
Багато дизайнерів йшли на хитрість і імітували рух голів світловими пушками з живими операторами.
Виробники опрацьовували різні ідеї для завдання зміни кольорів на світлових приладах: це були різні навісні колеса і скролери. Це все було не те. Плівки вигоряли, випадали, а скролери і колеса застрявали під час зміни кольорів.
У Showco був потужний відділ нових розробок. Команда інженерів компанії під керівництвом Джима Борнхорст (Jim Bornhorst) шукала альтернативні шляхи кольорозмішування в приладах і вийшла на ідею використання дихроїчного шкла і металогалогенних ламп. Поєднавши ці технології, виходили насичені кольори з безліччю відтінків, що було недоступно з використанням зовнішніх фільтрами. При цьому кольори могли змінюватися миттєво.
Це могло б виявитися глухим кутом у розвитку, якби не один доленосний спільний обід. Восени 1980 року в ресторані зібралися Брутче, Максон і Борнхорст з командою розробників. Вони обговорювали створення нового світового приладу з дихроїчними фільтрами. В ході розмови Максон додав: «Два мотора і світло буде рухатися …». Це і стало точкою відліку нової ери.
VL Zero
Проектна команда під керівництвом Джима Борнхорста в складі Тома Волша і Джона Ковінгтона, інженерів по електроніці, а також Брукса Тейлора, програміста софта для пульта, приступила до роботи.
За 12 тижнів, до грудня 1980 року, був готовий перший прототип, який пізніше отримає назву VL Zero.
У прототипі використовувалася лампа для слайдових проекторів General Electric Marc 350. Кольори змішувалися обертовими дихроїчними фільтрами на шляху світлового потоку. Надалі компанія відмовилася від плавного змішування в спотах, а технологія була перенесена в вош-прилади.
Genesis
Для нового приладу потрібні були інвестиції і яскравий приклад використання. Showco збиралася показати новинку Led Zeppelin, але плани порушила смерть барабанщика Джона Бонема в жовтні 1980 року і розпад групи.
В цей же час серед клієнтів Showco була англійська група Genesis. У них була репутація групи, яка зацікавлена в пошуку і втіленні нових ідей для своїх шоу.
Було прийнято рішення летіти в Англію для презентації прототипу. Група готувалася до нового туру і мала репетиції на своїй заміській студії Shepperton Studios в старому сараї.
Прилад був зібраний підручними засобами: на дерев’яній платі, без кріплень для підвісу. Розробники просто прибили прилад до балки для показу. Прототип був запрограмирований на демонстрацію всього двох дій: зміни кольору і руху.
«Я очікував зміну кольору, але, чорт,, я й не думав, що він буде рухатися», — першим вигукнув гітарист Майк Резерфорд (Mike Rutherford). Цієї презентації було досить, щоб менеджер Genesis Тоні Сміт інвестував в розробку.
Група була вражена і відразу попросила 50 примірників. Брутче відповів: «Добре, але нам потрібен мільйон». Група: «Дуже добре, але ми хочемо бути партнерами і ексклюзивно використовувати їх кілька років».
Showco їхали в надії отримати передоплату в рахунок майбутнього прокату для турів, а поверталися додому з чеком на 1 млн доларів. У літаку Джим Борнхорст видав приголомшуючу новину: обертові фільтри були абсолютно не готові. Розробникам належало створити систему змішування кольорів з нуля до початку туру Genesis.
До роботи приступили негайно і вона включала створення цілої системи: приладів, електрики, передачі сигналу, пульта управління.
На концерті 25 вересня 1981 року в Барселоні, група Genesis вразила глядачів: 50 інноваційних приладів VL1 з пультом Series 100 здійснили переворот в концертному світі.
«Ми спеціально запрограмували кілька перших пісень в статиці. І тут ми просто змінюємо положення всіх приладів променями до глядачів. Тисячі іспанців вскочили в істериці. Було відчуття, що відкрилася пекло!
Було багато страшних моментів. У приладів була купа проблем, в основному механічних. Ми знімали, ремонтували і вішали їх на попереднє місце. Але все це тьмяніло порівняноі з ефектом. Рух і кольору були неймовірними.
Ну і найсмішніше: всі ми були звукоінженерами за професією! » (Джим Борнхорст)
Новий напрямок було виділено в окрему фірму, назву для якої придумав менеджер Genesis Тоні Сміт — Vari-lite.
«Ми створювали VL0, щоб скоротити кількість приладів в шоу, зменшити займаний обсяг у вантажівці і вагу. Замість 100 парів кожного кольору: червоного, синього, жовтого і зеленого, ми хотіли брати в дорогу 100 приладів, які могли бути будь-яким з цих кольорів. Ми розраховували, що 100 приладів замінять 400, монтаж-демонтаж буде швидкий і простий. А в реальності всі захотіли таких приладів стільки ж, скільки парів і навіть більше. » (Джон Ковінгтон)
Пульт
У пульта серії 100 по суті ніколи не було назви. Він просто мав назву «Пульт Vari-lite». Консоль працювала в режимі кроссфейд (X-fade), дозволяла створювати чейзи і керувати 8 групами інтенсивності (Matrix).
Пульт не мав накопичувачів, тільки внутрішню пам’ять, і підтримував запис 256, з яких 16 були відведені під матрикс. Додатково на пульті були 16 кнопок, на які можна було записувати кольори і ще 16 кнопок для запису груп приладів. Будь-яким приладом можна було керувати в ручному режимі. Голови керувалися за власним протоколом: стандарт DMX був прийнятий в 1986 році.
Vari-Lite VL1
Прилади VL1 мали діхроічні фільтри, розміщені на трьох колесах, по 7 кольорів на колесі і 1 відкрите. Прилад змінював колір за 0,1 секунди. На четвертому колесі розташовувалися 5 апертурних отворів і 2 гобо. Інтенсивність керувалася ірисом спереду голови.
Голова поверталася на 180 градусів за 2 секунди. Голова VL1 живилася і керувалася по загальному кабелю. Спочатку в ньому стояла проекторна лампа GE Marc 350, яка пізніше через перегрів була замінена на менш потужну Philips MSD 250 і в кінцевому рахунку на Osram HTI 250. За роки виробництва з 1981 по 1984 було створено 860 голів. Більшість з них не збереглися, а кілька робочих примірників зберігаються в компанії PRG.
Я вважаю дуже символічним те, що народився в рік створення VL1 і є ровесником видатної технологічної революції Vari-Lite.
Автор: Давід Мікасян